نتانیاهو بر لبه تیغ/ چشم‌انداز تنش در جبهه شمالی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ 

نتانیاهو بر لبه تیغ/ چشم‌انداز تنش در جبهه شمالی

در 10 ماه اخیر ارتش صهیونیستی سعی کرد با نابود کردن زیرساخت و اشغال غزه اعتبار از دست رفته خود را بازیابی کند، اما جنگ با حزب‌الله میدانی متفاوت است. در چنین شرایطی اگر جنگ با مقاومت لبنان شود، آن‌گاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید آماده از بین رفتن اعتبار خود در کوتاه‌مدت باشد.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 29
کد خبر: ۲۵۵۷۷۵

نتانیاهو بر لبه تیغ/ چشم‌انداز تنش در جبهه شمالی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از گذشت قریب به 26 روز، سرانجام واحدهای موشکی- پهپادی حزب الله بامداد 25 اوت مصادف با روز اربعین انتقام شهید فؤاد شکر را با شلیک بیش از 320 موشک و ده‌ها پهپاد علیه اهداف اعلام شده در سرزمین‌های اشغالی گرفتند.

 

به گفته سیدحسن نصرالله سید مقاومت لبنان، هدف اصلی عملیات «روز اربعین» هدف قرار دادن «مرکز 8200» ارتش صهیونیستی و موساد در شمال تل‌آویو بود و موشک‌های شلیک شده با هدف فریب سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در شمال و مرکز فلسطین اشغالی پرتاب شد. 

 

عملکرد ضعیف نتانیاهو برای جلوگیری و مهار عملیات «روز اربعین» سبب شد حتی صدای راستگرایان در سرزمین‌های اشغالی علیه عملکرد ارتش صهیونیستی بلند شود


با وجود سانسور شدید عملیات حزب الله از سوی ارتش صهیونیستی، تصاویر محدود منتشر شده از حمله، موفقیت آمیز بودن آن را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه در درگیری‌ها با آنکه هر دو طرف تا مرز جنگ گسترده حرکت کردند، اما در نهایت کانال‌های ارتباطی به کنترل تنش‌ها کمک کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از لبه پرتگاه نجات یافت. 



هرچند صهیونیست‌ها سعی داشتند خود را در جایگاه پیروز قرار دهند و به تمجید از توان اطلاعاتی و پدافندی خود بپردازند، ولی روایت صحیح و واقعی حزب الله نقشه‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها را برهم زد. تنها ساعاتی پس از حمله مقاومت لبنان به سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌های عبری مدعی حمله پیش‌دستانه صدها جنگنده به 40 هدف در جنوب لبنان و نابودی بیش از 6 هزار موشک شدند. 



این خبر کذب از سوی مقام‌های ارشد صهیونیست مانند نتانیاهو تکرار شد، اما یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها از آسیب دیدن موشک‌های مقاومت خبر داد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود به‌طور رسمی اعلام کرد، صهیونیست‌ها فریب واحدهای عملیاتی مقاومت را خوردند و تنها توانستند به دو سکوی پرتاب موشک آسیب برسانند. 



عملکرد ضعیف نتانیاهو برای جلوگیری و مهار عملیات «روز اربعین» سبب شد حتی صدای راستگرایان در سرزمین‌های اشغالی علیه عملکرد ارتش صهیونیستی بلند شود. آوگیدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» پس از پایان عملیات مقاومت در توئیتی مدعی شد، نتانیاهو باید براساس نیت حزب الله و نه نتیجه میدانی تصمیم گیری می‌کرد. وی معتقد است، عملکرد مقاومت لبنان فرصت مناسبی در اختیار تل‌آویو قرار داده بود تا بتواند به اهداف حیاتی در خاک لبنان حمله کند. 



خبرنگاران نظامی شبکه کان مدعی هستند، فرماندهان نظامی سه طرح ممکن عملیاتی را در اختیار نتانیاهو قرار دادند و وی خفیف‌ترین گزینه را انتخاب کرد. فرسایشی شدن جنگ غزه و تداوم آوارگی ساکنان شمال فلسطین اشغالی سبب افزایش انتقادات از رویکرد نتانیاهو در زمینه مدیریت تنش در جبهه شمالی شده است. 



منتقدان نتانیاهو معتقدند، بازدارندگی رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی عملاً از بین رفته و تل‌آویو هیچ کاری جز ترور فرماندهان مقاومت و حمله به انبارهای تسلیحاتی حزب الله انجام نداده است. شاید به همین دلیل «بی بی» در پیام ویدئویی 25 اوت به صورت ضمنی وعده تغییر وضعیت امنیتی در جنوب لبنان داد. 



علاوه بر نقد منتقدان، به نظر می‌ آید افزایش تنش در جبهه شمالی باعث شد حتی در صورت برقراری آتش‌بس در میدان غزه، وضعیت اضطراری در سرزمین‌های اشغالی حفظ شود و در چنین وضعیتی نتانیاهو همچنان در رأس قدرت باقی بماند. برهمین اساس وقوع جنگ گسترده یا محدود در مرزهای جنوبی لبنان سناریویی دور از انتظار نیست. 



با وجود فواید یاد شده جنگ با حزب الله، گسترش دامنه جنگ در خاک لبنان می‌تواند تهدیداتی نیز علیه منافع تل‌آویو داشته باشد. نخستین متغیر پس‌ران در زمینه سناریوی آغاز جنگ در شمال را می‌توان فرسودگی یگان‌های زمینی رژیم در جنگ غزه و آمادگی کامل نداشتن آن‌ها برای مواجهه با نیروهای نخبه رضوان دانست.

 

منتقدان نتانیاهو معتقدند، بازدارندگی رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی عملاً از بین رفته و تل‌آویو هیچ کاری جز ترور فرماندهان مقاومت و حمله به انبارهای تسلیحاتی حزب الله انجام نداده است


در 10 ماه اخیر ارتش صهیونیستی سعی کرده است با نابود کردن زیرساخت و اشغال غزه اعتبار از دست رفته خود را بازیابی کند، اما جنگ با حزب الله میدانی متفاوت است. در چنین شرایطی اگر جنگ با لبنان آغاز و موشک‌های حزب الله بر فضای آسمان فلسطین اشغالی گسترده شود، آنگاه نتانیاهو باید آماده از بین رفتن اعتبار خود در کوتاه مدت باشد. دیگر تهدید گسترش جنگ با حزب الله، ورود سایر اعضای جبهه مقاومت به این میدان و ناتوانی ارتش صهیونیستی برای مبارزه در چندین جبهه است. 


بهره سخن

ماه گذشته میلادی گالانت مدعی شد به تدریج تمرکز نیروهای رژیم صهیونیستی از غزه به سمت جبهه شمالی تغییر خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند، نتانیاهو قصد دارد دست‌کم تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا آغاز جنگ بزرگ را به تأخیر بیاندازد تا بتواند با ادراک درست نسبت به میزان همراهی واشنگتن وارد نبرد با مقاومت لبنان شود. 



حال باید منتظر ماند و دید سیاستمداران و فرماندهان ارتش صهیونیستی می‌توانند در زمینه وضعیت امنیتی جبهه شمالی به جمع بندی برسند یا آنکه همچنان وضعیت تنش محدود ادامه خواهد یافت. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار